۴ آذر ۱۳۹۲، ۱۵:۳۱

سازگاري و مدارا با مردم از منظر دینی

سازگاري و مدارا با مردم از منظر دینی

سازگاري با محيط و ديگران را مي توان نشانه هوش اجتماعي و استعداد فرد محسوب كرد و از سويي ديگر كم طاقتي در مقابل حالات و رفتار دشوار و ناهنجار ديگران نيز، ريشه در كم ظرفيتي دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تلاش براي داشتن يك زندگي دور از تنش و پرخاش و مشكلات رفتاري، موجب آسايش روح و سلامت خانواده است. همه افراد در خصلتهاي اخلاقي و شيوه رفتار، يكسان نيستند. اين تفاوت در برخي از موارد بروز مي كند و مايه اختلاف مي شود، اختلافي كه البته قابل اجتناب است.

بعضي با ديگران، چه در محيط خانه و محل كار، يا در محله و منطقه سكونت،با ديگران ناسازگار هستند. ناسازگاري با ديگران، نشانه نوعي غرور و خود خواهي و خودبرتربيني نسبت به مردم است و نتيجه آن هم تنها ماندن و انزواست. از سوي ديگر،بي طاقتي در مقابل حالات و رفتار دشوار و ناهنجار ديگران نيز،ريشه در كم ظرفيتي دارد و به تشديد اين تعارض و ناسازگاري مي انجامد.

اگر در دستورهاي ديني ما به "حسن خلق" تاكيد شده است يكي از مصداق هاي بارز آن"مدارا" ست. به قول حافظ "آسايش دو گيتي تفسير اين دو حرف است؛ با دوستان مروت،با دشمنان مدارا"

"مدارا"يك تكليف اخلاقي در اسلام است. از رسول خدا(ص) روايت است؛ همان گونه كه پروردگارم مرا به انجام واجبات فرمان داده است به مدارا با مردم دستور داده است. در حديث ديگري چنين آمده كه جبرئيل به محضر رسول خدا(ص) آمد و از سوي خدا چنين پيام آورد كه اي محمد!پروردگارت سلام مي رساند و به تو مي گويد؛ با بندگان من مدارا كن. نيز در حديث است از پيامبر(ص) كه فرمود؛ نيمي از ايمان مداراي با مردم است و نيمي از زندگي رفق و ملاطفت با آنان است.

حتي خارج از قلمرو دين و آيين هم،آنان كه خواستار يك زندگي دلنشين و پسنديده باشند،در سايه همزيستي مسالمت آميز و رفق و نرمش با ديگران و رفتار شايسته،بهتر به اين خواسته مي رسند،تا در سايه خشونت و بر خورد ناسازگارانه و بهانه جويانه و عيب گيرانه و خودپسندانه.

سعه صدر و ظرفيت براي تحمل ديگران، لازمه دست يافتن به يك زندگي خوب است. در مواردي كه اختلاف سليقه و ديدگاه، يا تفاوت در مشي و رفتار و روش وجود دارد، باز هم با و سعت نظر و "مدارا" مي توان مانع بروز مشكلات شد.

تعيين مرزهاي دقيق در مباحث اخلاقي و مسايل فرهنگي مهم است.ما به همان اندازه كه مدارا و حسن خلق و حلم و معاشرت شايسته ماموريم، به تولي و تبرّي و مرزبندي مكتبي در دوستي ها و دشمني ها و صف آرايي در برابر دشمن و مقاومت بر سر "مواضع"و بي تفاوت نبودن در مقابل بديها و بدان موظف هستيم.و اين دو مساله از هم جداست و هر كدام جاي خاص خود را دارد.

درست است كه در مسايل اعتقادي نبايد كوتاه آمد و ارزشها را نبايد فروخت و با دشمنان فكري و مرامی نبايد كنارآمد، اما معاشرت با مردم موضوع ديگري است. حتي در ارتباط با دشمن هم بحث"مدارا" تاكيد شده است، چرا كه گاهي سبب جذب آنان مي شود، بي آنكه از مباني و اصول خويش دست بر داريم.

حضرت امير(ع) مي فرمايد؛ با مردم آن گونه مخالطت و معاشرت داشته باشيد كه اگر مرديد با رفتاري كه داشته ايد بر شما گريه كنند و اگر زيستيد، بر شما دلسوزي و شفقت كنند". اين، نه به معناي بي تفاوتي در مقابل حق و باطل و صلاح و فساد، يا زير پا نهادن ارزش هاي مكتبي و ناديده گرفتن اصول و مباني است،بلكه سلوك شايسته و حسن خلق  و اخلاق نيك و جاذبه رفتاري است، كه حتي بيگانه را هم جذب مي كند.

از امام صادق(ع)در تفسيرآيه"و قولو للناس حسنا"با مردم نيكو سخن بگوييد"نقل شده كه فرمود؛"... رفتار با مومنان همراه با چهره گشاده باشد و با مخالفان بر اساس مدارا باشد، تا آنان را هم به ايمان و خط فكري خويش جذب كنيد، چرا كه خيلي با كمترين از اينها مي توان شر آنان را از خود و از برادران ايماني باز داشت.

 

کد خبر 2182533

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha